Olej roślinny do smażenia – który wybrać?

Smażenie potraw, to jedna z najpopularniejszych form przygotowywania pożywienia. Podstawową kwestią jest wybór odpowiedniego oleju, stanowiącego bazę do smażenia. Poniżej sprawdzamy, które oleje roślinne posiadają najodpowiedniejsze właściwości.

Temperatura dymienia

Najważniejszym parametrem, na jaki należy zwrócić uwagę, jest temperatura dymienia. Jej osiągnięcie oznacza, że dany olej zaczyna się palić. Owe zjawisko powoduje powstawanie szkodliwych dla zdrowia substancji rakotwórczych, a przy tym negatywnie odbija się na smaku i wartościach odżywczych serwowanych potraw. Im wyższa temperatura dymienia, tym większa stabilność, a co za tym idzie możliwość smażenia w większej temperaturze przez dłuższy czas. Największą odporność wykazują tłuszcze nasycone, takie, jak masło klarowane, smalec, olej kokosowy i palmowy.

Tłuszcze nasycone

Jednym z najlepszych rozwiązań jest stosowanie masła klarowanego (czyli pozbawionego laktozy i kazeiny). Jego temperatura dymienia to aż 250 stopni Celsjusza. Równie dobrze sprawdza się smalec. Jednak jest cała rzesza osób, które rezygnują z produktów pochodzenia zwierzęcego w swojej kuchni. Na szczęście dla nich, na rynku jest wiele roślinnych alternatyw. Które z nich najlepiej sprawdzają się przy smażeniu? Olej palmowy i kokosowy odznaczają się wysoką temperaturą dymienia, nadając przy tym potrawom charakterystyczny, ceniony przez smakoszy, posmak. Jednak szczególnie w przypadku oleju palmowego problemem jest jego wytwarzania, negatywnie odbijające się na środowisku naturalnym (olbrzymie połacie lasów są wycinane, by stworzyć przestrzeń pod uprawę palm).

Olej roślinny nienasycony

Oprócz olejów nasyconych, znajdziemy  także kilka olejów roślinnych nienasyconych, na których również można smażyć. Największą stabilnością odznacza się olej ryżowy z temperaturą dymienia na poziomie 230 stopni Celsjusza. Następna jet oliwa z oliwek z pierwszego tłoczenia. Jej temperatura dymienia nie jest tak wysoka, jak w przypadku oleju ryżowego, czy tłuszczów nasyconych (max. 210 stopni Celsjusza) dlatego jej stosowanie zaleca się przy krótkim podsmażeniu, np. cebulki. Podobnymi właściwościami co oliwa odznacza się także olej rzepakowy.

Oleje wielonienasycone

Natomiast zdecydowanie odradzamy smażenie na olejach wielonienasyconych. Olej sojowy, lniany, kukurydziany, z orzechów, pestek dyni itp., to produkty które posiadają w swoim składzie bardzo delikatne kwasy tłuszczowe, podatne na kontakt z tlenem, wysoką temperaturą i światłem słonecznym, które to czynniki pozbawiają olej praktycznie wszystkich zalet.

Olej roślinny nierafinowany kontra rafinowany

Kiedy już wybierzemy najlepszy typ oleju do smażenia, pozostaje do rozstrzygnięcia kwestia wyboru między olejem nierafinowanym i rafinowanym. Olej roślinny nierafinowany jest tłoczony na zimno, zachowuje swój smak, zapach, kolor i konsystencję, a także witaminy oraz składniki odżywcze. To zdecydowanie lepszy wybór niż olej rafinowany, czyli ekstraktowany w wyniku reakcji chemicznej. Jest on dodatkowo filtrowany i oczyszczany. Pod tym linkiem dowiesz się więcej http://overlack.com.pl/produkty/branza-kosmetyczna/oleje-roslinne-masla-i-woski-naturalne/. Proces obróbki często przekracza 240 stopni Celsjusza, a to temperatura, w której powstają niebezpiecznie dla zdrowia tłuszcze trans. Podsumowując warto posiadać w swojej kuchni kilka olejów roślinnych o różnych temperaturach dymienia. Ważne by były to produkty nierafinowane, dzięki czemu można wzbogacić swoje potrawy o ogromną dawkę składników prozdrowotnych i nadać im przy tym wyjątkowy smak.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułProteiny na włosy

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here